funiQ logo

This article is not available in slovenski. This is the madžarski version of the article.

Szob–Nagybörzsöny Erdei Vasút

Download track as GPX file to load it on your GPS device.
Teljes táv: 21 km
Össz. emelkedő:  500 m
Össz. lejtő: -370 m
Magasság max.: 425 m
Magasság min.: 105 m

A kisvasút kalandos története több mint 100 évvel ezelőtt kezdődött, 2016. június 2-án pedig jelentős mérföldkőhöz érkezett: ekkor adták át ugyanis a Nagybörzsönytől egészen a Duna-partig, Szobig vezető teljes útvonalat összekötő Márianosztra–Nagyirtás szakaszt. Mivel a teljes útvonal összesen nagyjából 3 órás, így nem is baj, hogy Márianosztrán át kell szállni. Itt ha van kedvünk, meg is szakíthatjuk utunkat, hiszen a község rengeteg izgalmas látnivalót rejt.

Márianosztra A Börzsöny hegység ölelésében fekvő település évszázadokig az itt lakó pálos szerzetesrendről volt ismert. Nekik köszönhetőek a község mai látnivalói is, mint a barokk katolikus templom, az egykori kolostorépület és a kálvária is.

A korábban is működő Nagybörzsöny–Nagyirtás és Márianosztra–Szob útvonalak összekötésével hazánk egyik leghosszabb, 22 km-es hegyivasút vonala jött létre, amely 200 méteres szintkülönbséget utasít maga mögé a Börzsöny lankáin.

A rendszerint március közepe és november eleje között szabad- és munkaszüneti napokon közlekedő kisvasút útja végig csodaszép, színpompás és illatozó erdőben vezet.

Egy szerelvény halad a Márianosztrát és a nagybörzsönyi Nagyirtáspusztát összekötő, mintegy hét kilométer hosszú, újjáépített kisvasút vonalán
Egy szerelvény halad a Márianosztrát és a nagybörzsönyi Nagyirtáspusztát összekötő, mintegy hét kilométer hosszú, újjáépített kisvasút vonalán Photo: Komka Péter - MTI ©

A Szob–Nagybörzsöny Erdei Vasút az ország egyetlen csúcsfordítós vasútvonala, ami lényegében egy olyan magasságnyerési technikát jelent, ahol a vonat nem egyenesen megy neki egy hosszú, magas emelkedőnek, amire a mozdony teljesítménye nem is lenne elegendő, hanem cikk-cakk vonalban halad felfelé, hasonlóképpen egy szerpentinhez. Ilyenkor a kisvonat elhalad a völgy végéig, majd egy váltó átállítása után tolatni kezd, párhuzamosan azzal a vágánnyal, amelyiken jött, de meredeken emelkedve. Ilyenkor a mozdony nem húzza, hanem tolja a kocsikat maga előtt. A következő csúcsra érve újabb fordító következik, a mozdony húzni kezdi a kocsikat egy újabb párhuzamos vágányon, így haladnak tovább. A Szob–Nagybörzsöny Erdei Vasút vonalán 2 csúcsfordító van Kisirtásnál, így a mozdony csak egy rövid szakaszon tolja a kocsikat, mielőtt visszaállna menetirányba.

A kisvasút menetrendje ide kattintva elérhető.

Története

1908-ban kezdték el a 8 km-es, 600 mm nyomtávolságú Ipolypásztó–Nagybörzsöny vonal lefektetését, amelyet eredetileg az Esztergomi érsekség erdőbirtokainak feltárásához használtak. Nagybörzsöny adott otthont a fatelepnek, Ipolypásztón pedig átrakodtak nagyvasútra.

Miután megépült a Nagybörzsönyt Kisirtással összekötő vonal, ez utóbbi lett a vasút központi állomása, ahol kovácsműhely is volt, így itt javították a vas alkatrészeket, és a lovakat is itt patkolták.

Miután 1920-ban megkötötték a trianoni békeszerződést, Ipolypásztó Csehszlovákia területére került. Ezt követően a határtól Nagybörzsönyig vezető szakaszt felszedték, a vasutat pedig 760 mm-esre építették át. A nagyvasúti kapcsolathoz új szakaszt építettek Kisirtástól Márianosztráig. Ez a vonal két részletben készült el, ugyanis a két különálló vonalszakasz közé egy völgy ékelődött. A két vonalat facsúszdával kötötték össze, amíg el nem készült az összekötő szakasz. Márianosztra és Szob közé 1912-ben már épült egy kőszállító kisvasút, ezen tudták a szobi MÁV-állomásig szállítani a fát.

a Szob–Nagybörzsöny Erdei Vasút egyik szerelvénye a márianosztrai állomáson
A Szob–Nagybörzsöny Erdei Vasút egyik szerelvénye a márianosztrai állomáson

1945-ben a kőszállító kisvasúttal együtt államosították, a két vasút közös üzemeltetés alá került. Személyszállítással is próbálkoztak a Szob–Márianosztra szakaszon az 1950-es évek elején, de kihasználatlansága miatt ezt néhány év után beszüntették.

1975-ben egy balesetre hivatkozva megszüntették a forgalmat Szob és Nagyirtás között, a két vasutat elszakítva egymástól. Az 1980-as években a kisvasút teherszállítási forgalma fellendült, mivel a nagymarosi duzzasztómű építéséhez nagy tömegben szállítottak vele követ.

1992-ben a szobi kőbánya áttért a teherautós szállításra, így a vasútüzem az év végén megszűnt. A mozdonyokat és a kocsikat elszállították, a pályát nem szedték fel, de több helyen fémtolvajok rongálták meg. Ugyanebben az évben a Nagybörzsöny–Nagyirtáspuszta szakaszon is megszűnt a forgalom, mert csak személyszállításból nem tudta eltartani magát a vasút.

Az 1990-es évek második felében többször is volt szó róla, hogy újraindítják a vasutat, de erre még egy ideig várni kellett. 1998-ban Nagybörzsöny önkormányzata egy forintért megvásárolta a vasút tulajdonjogát az Ipoly Erdő Rt.-től. A felújítási munkálatok 2002-ben kezdődtek meg, amelynek során felújították a hidakat, a pálya egy részét és a járműállományt is.

2006-ban pedig megkezdődött a Szob-Márianosztra szakasz teljes rekonstrukciója is. A felújítás első részében új pályát építettek Márianosztra és Szob között. Ezen a szakaszon a menetrend szerinti forgalom 2009 nyarán indult meg.

A Márianosztra-Nagyirtáspuszta közötti szakaszon mintegy kétszáz méter hosszan sérült a töltés, ezért a szakaszok összekötéséhez egy újabb beruházás vált szükségessé. Ezt az összekötő szakaszt 2015 tavaszán kezdték építeni, a teljes munkával pedig 2016 májusára készültek el. Az új szakasz hivatalos átadója 2016. június 2-án volt.

Miután elkészült a teljes pálya, Nagybörzsönytől egészen Szobig utazhatunk kisvasúton.

A helyreállítás kezdeményezője és motorja Berki Zoltán térképész, a Cartographia munkatársa, a Nagybörzsöny–Szob Erdei Kisvasútért Közalapítvány kuratóriumának tagja.