funiQ logo

This article is not available in slovenski. This is the madžarski version of the article.

Királyréti Erdei Vasút, Kismaros

A KismarosSzokolyaKirályrét útvonalon közlekedő kisvasút hazánk legidősebb erdei vasútjainak egyike. Ez a ma működő vonal az egykor 200 km-t meghaladó börzsönyi kisvasúthálózat egy megmaradt szakasza. A Morgó-patak völgyében haladó kisvasút végállomása a Királyrét, ahonnan nagyon szép börzsönyi túrák indulnak.

Királyréti Erdei Vasút kismarosi végállomása
Királyréti Erdei Vasút kismarosi végállomása Photo: funiQ

A Királyréti Erdei Kisvasutat 1893-ban egy porosz gróf, Francken Sierstorpff Henrik építtette, akinek a kitermelt fa szállításához volt szüksége a Kismaros – Szokolya – Huta, mai nevén Királyrét – Adolfkút útvonalon közlekedő vonatra. A 600 milliméter nyomközű vasútvonal később bővült Kismaros – Duna-part, Kismaros – Nógrádverőce (ma Verőce) és Királyrét–Bajdázó szárnyvonalakkal. Később Pap-hegyen javítóműhelyt és kőzúzót létesítettek, aminek következtében a kisvasutat innentől kezdve kőszállításra, zúzalék illetve fa fuvarozásra is használták.

régi mozdony a Királyréti Erdei Vasút kismarosi végállomásánál
Régi mozdony a Királyréti Erdei Vasút kismarosi végállomásánál Photo: funiQ

1954. május 26-án kezdődött a menetrend szerinti személyszállítás Kismaros és Királyrét között. Ebben az évben állították forgalomba a dieselmozdonyokat. Az utolsó gőzvontatású különvonat 1972 szeptember 30-án érkezett Királyrétre. Ekkor már az éves személyforgalom 4-500 ezer utas. A Királyréti Állami Erdei Vasutat 1976. június 6-án Úttörővasúttá avatták, 1979-től 1981-ig a pályát 760 milliméter nyomtávolságúra építették át. 1990-től a vasutat a Börzsönyi Gyermekvasút nevű alapítvány támogatásával az Ipoly-Erdő Rt. üzemelteti.

2009-ben látványos újítások történtek a kisvasút vonalán, ilyen például az ekkor átadott kismarosi vasútállomás váróterme, ahol jobban megismerhetjük a Királyréti Erdei Vasút történetét, vásárolhatunk egy vasúti emléktárgyat az ajándékboltban, vagy megihatunk egy kávét a szerelvényre várva.

vasúttörténeti kiállítás a Királyréti Erdei Vasút kismarosi vasútállomásának várótermében
Vasúttörténeti kiállítás a Királyréti Erdei Vasút kismarosi vasútállomásának várótermében Photo: funiQ

2013 tavaszán indult első útjára Vili, az új fejlesztésű villanyvonat. A teljes mértékben elektromos árammal működő vonat ülései alatt 12, hálózatról tölthető akkumulátor kapott helyet, ezek látják el energiával a szerelvényt. Emellett ezek töltésében segítenek a Vili tetején található napelemek és a a villanyfékezéskor termelt energia. A villanyvonat 30 fő befogadására alkalmas, de mivel oldalai nem zártak, csak a nyári időszakban üzemel.

A Királyréti Erdei Vasút egész évben várja az utazókat a menetrend szerinti- és különjáratokra, áprilistól október végéig a hét minden napján, novembertől március végéig hétvégente és ünnepnapokon.

A Királyréti Erdei Vasúttól bérleti díj ellenében különjáratot, külön kocsit, rendezvénykocsit is rendelhetünk, emellett általános iskolás csoportok az úgynevezett Gördülő Tanösvényt is igénybe vehetik, amellyel megismerhetik a Börzsöny kialakulását, élővilágát.

útban Szokolya felé a Királyréti Erdei Vasúton
Útban Szokolya felé a Királyréti Erdei Vasúton Photo: funiQ

A Királyréti Erdei Vasút királyréti végállomásától néhány percnyire találjuk a 2014-ben átadott Királyréti Kerti Vasutat. Ennek a pályának a hossza közel 650 méter, ami egy 5 perces körutat jelent a rajta utazó kicsiknek és nagyoknak. A másik irányba, de a végállomástól nagyjából ugyanakkora távra van a 2007 óta működő, 750 méter hosszú Királyréti Hajtánypálya. Az ovális formájú körpályát lábbal hajtható kisvasúti hajtányokkal járhatjuk be. A hajtány elején lévő padokból pedálokkal lehet hajtani a járművet, a hátsó padon pedig elférnek a további utasok. A Hajtánypálya menetideje 4-5 perc.

A Királyréti Kerti Vasút és a Hajtánypálya is március elejétől október végéig üzemel.

További információ és díjszabás a www.kisvasut-kiralyret.hu weboldalon.